nedeľa 22. apríla 2012

Cibuľová polievka /Soupe à l'oignon gratine/

Neskutočne dobrá polievka, ktorú som mala možnosť ochutnať počas nášho krátkeho, ale o to intenzívnejšieho výletu v Paríži. Vedela som, že ju uvarím aj doma a myslím, že sa reprodukcia podarila. Ingrediencie sú bežne dostupné, ale polievka je náročná na čas a aj na spotrebu energií. S dobrým jedlom je to väčšinou tak.
Zaujímalo by ma, aký syr by sa k nemu hodil. Ja som použila raz ementál a raz leerdammer. Pravdaže ani jeden z nich sa nesprával ako ten v Paríži. Niekde som sa dočítala, že syr Gruyère by mohol byť vhodný. Ak máte nejaké odporúčanie, tak budem rada ak mi napíšete.


6 veľkých cibúľ
maslo
olej
1 lyžica múky
1,2 l vriacej vody
soľ
čierne korenie

bageta
syr

Cibuľu som si očistila a nakrájala na tenké plátky. Bude jej veľa, ale cibuľa sa zredukuje asi na 1/3 svojho objemu. V hrnci, som si rozpustila maslo, pridala som trochu oleja a orestovala som všetku cibuľu. Ešte som ju osolila a okorenila čiernymi korením. Keďže cibuľu som dusila do mäkka v rúre, aby bola sladká a taká skaramelizovaná, zvolila som hrniec, ktorý je vhodný do rúry. Nesmie mať žiadne sklenené, ani plastové časti.  Nabudúce, lebo určite bude nabudúce, skúsim použiť jenskú misu a uvidím, či by to aj s ňou fungovalo. Rúru som si predhriala na 180°C a v prikrytom hrnci som cibuľu dusila 90 min. Je potrebné ju z času na čas premiešať, aby sa nepripálila. Ja som si túto fázu spravila o deň skôr a nechala cibuľku vychladnúť vo vypnutej rúre.

Na ďalší deň som si cibuľu v hrnci ohriala a poprášila som ju múkou. V ďalšom hrnci alebo v rýchlovarnej konvici si treba zohriať vodu. Touto vriacou vodou som zaliala zmäknutú cibuľu, ale najprv som pridala len za jednu naberačku, aby som si polievku rozriedila. Potom som pridala aj zvyšok vody a polievku som osolila a opäť podľa chuti som pridala čierne korenie. Polievku som varila asi 30 min., ale týmto sa proces prípravy ešte neskončil.


Pripravila som si krutóny. Bagetu som si nakrájala na menšie kocky (aj v Paríži to podávali takto) a tie som si osmažila na troške oleja. Pred podávaním som cibuľu naservírovala do misiek vhodných do rúry, na vrch som poukladala krutóny a nastrúhaný syr. V rúre predhriatej na 150°C som polievku zapekala 10 min.
Misku je vhodné pri podávaní preložiť na tanierik a odporúčam pred konzumáciou trošku počkať, lebo polievka a aj miska sú horúce.

Soupe à l'oignon gratine v Paríži
5 porcií

27 komentárov:

  1. O la la Kinga, ta vyzerá fantasticky, taký predĺžený víkend v Paríži by nebol na zahodenie :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. oui ..., hor sa, po náročnom období, do Paríža

      Odstrániť
  2. Gruyére je výborný a ak nebudeš ľpieť na francúzskosti, odporúčam cheddar :) Pekný recept

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. uvidíme či sa mi podarí kúpiť Gruyère, ak nie vyskúšam cheddar

      Odstrániť
  3. Tenhle recept je přesně moje krevní skupina! Nádhera. Šla bych taky do toho Gruyéru.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. joj,toto je veru vyborna polievocka! tiez som uz skusala,ale zatial len raz:( musim opat zopakovat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. mnam Kinga, aj ja tuto polievku lubim. aj som ju raz varila,ale chutila iba mne. ked je moznost objednat si ju, nevaham :)) asi ju znova niekedy pripravim,vdaka za pripomenutie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tomu MOJMU tiež nechutila, ale to preto, že neje cibuľu (teda toľko cibule), aspoň viac zostalo mne.

      Odstrániť
  6. dokonale, kinga! ja zboznujem tuto francuzsku cibulacku!

    OdpovedaťOdstrániť
  7. No toto je paradna polievocka!! Troosku komplikovany recept ale ta chut asi stoji za to, vsak?:-))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lucka, určite sa dá spískať aj za 20 min., ale či to stojí za to ....?

      Odstrániť
  8. Aj ja poznam recept iba so syrom Gruyère.
    Ako zdroj som pouzil na tuto polievku foodtv.cz - Francuzka cibulova polievka. Bola vyborna. No neviem kde by som zohnal takyto syr, tak sme to "pokazili" s aidamom. Milan.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež ešte nemala možnosť ochutnať syr Gruyère, ale dám si ho do hľadáčika.

      Odstrániť
  9. Cibulacka je uzasna polevka, jedna z mych nejoblibenejsich. Jeste radi pridavame trochu bileho vina :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nad bielym víno som rozmýšľala aj ja, ale nakoniec som sa rozhodla spraviť polievku bez vína.

      Odstrániť
  10. Hmm zajímavý fígl na cibulku, dát do troubu čtu poprvé, fakt se po 90ti min nepřipálí? Když teda budu poctivě míchat :) tento recept mě moc zaujal jelikož cibulačku fakt miluju..určitě si recept vytisknu a brzo zkusím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Janka dúfam, že sa vydarí a bude chutiť. Moja cibuľa vyzerala po 90 min. tak, ako na druhom obrázku. Je treba ju miešať, prípadne sledovať podľa typu rúry.

      Odstrániť
  11. no ale to sa velmi podoba na recept podla ktoreho ja varim:)
    http://www.cuisine-campagne.com/index.php?post/2008/10/09/350-soupe-gratinee-a-l-oignon-et-au-sel-fume
    s Compté je vyborna

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Compté pohľadám a určite vyskúšam. Tento recept tiež poznám :).

      Odstrániť
  12. cibulu karamelizuje v hrnci tak 45 min

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Cibuľu treba sledovať, to je najdôležitejšie. Ja som ju robila v rúre a mne to vyšlo na 90 min.

      Odstrániť
  13. Poznas aj jej blog? ja uz ho citam nejaku dobu,ma super recepty

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Cibulačku robím často, ale nie tak komplikovane, nemám na to čas :) Jednoducho cibuľu skaramelizujem v hrnci- keď zhnedne, podlejem ju (vodou alebo aj vínom) a nechám tekutinu zredukovať a opakujem to, až kým nie je všetka cibuľa hnedá. Potom už iba 30 min. variť a podávam ju so syrovými toastmi.

    P.S. mám giveaway, kuknite :) http://eveesfoodblog.blogspot.com/2012/05/prvomajova-giveaway.html

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...