nedeľa 23. októbra 2011

Diviak na červenom víne, so smotanovými portobello šampiňónmi a zemiakmi

Divinový obed sme mali pred 2 týždňami, keď som u mäsiara zbadala zmrazené stehno z diviaka. Chvíľku som rozmýšľala, či ho mám kúpiť, lebo skutočnosť, že je cca 5x drahšie ako bravčové mäsko (pliecko alebo stehno zväčša kupujem) ma donútilo premyslieť si to. Bála som sa, či to kilo vôbec bude stačiť a čo keď sa mi nepodarí ... Keď som ho nakoniec priniesla domov, vôbec som netušila aký recept použijem. V zozname receptov na vyskúšanie sa divina nenachádza.
V ten večer k nám ale prišli na filmový večer naši kamaráti a keďže mäsko sa rozmrazovalo na kuchynskej linke, hneď ma informovali, že vo štvrtkovej relácii Jaro Židek "ozdravoval" v Kremnici reštauráciu zameranú na divinu (priamy prenos zväčša nepozerám, iba cez archív). Nedalo mi to a po tom, čo sa večerný film skončil a kamaráti odišli domov som si v archíve JOJky pozrela túto reláciu. Spadol mi kameň zo srdca, že konečne viem aspoň ako začať. V nedeľu ráno som si opäť, ale už pozornejšie, pozrela tento diel a zistila som, že žiaden recept nebol presne udaný (možno len marináda na mäso - min. 19:07 v relácii). Mne sa zapáčil diviak na červenom víne, tak som si našla recept, ktorého som sa z časti držala.

Marináda na mäso:
1 kg stehna z diviaka
1 diel soli
2 diely cukru
3 ks bobkového listu
borievky (nemala som)
cca 4 cl džinu (ja som dala Becherovku)

1 veľká cibuľa
3 ks mrkvy
1 menší zeler
1 malý zemiak
4-5 ks bobkového listu
7-10 ks celého čierneho korenia
tymián
borievky (ja som nemala)
1 lyžička cukru
soľ
800 ml červeného vína
300 ml vody
3 lyžičky šípkového lekváru (nemala som)
2 lyžičky ríbezľového lekváru 

zemiaky
kačacia masť
petržlenová vňatka

dubáky (ja som použila portobello šampiňóny)
tymián
soľ
smotana na varenie

Mäso som si umyla a odstránila som zopár blán, ktoré na ňom boli. Stehno zostalo v celosti, nenakrájala som ho na menšie časti. Na plech som si nasypala hrubozrnnú soľ a cukor, pridala som bobkový list, borievky a keďže som nemala džin, použila som Becherovku. V tejto marináde som si mäsko poriadne poobracala a nechala som ho odpočinúť asi len 2 hodinky (viac času som nemala).
Medzitým som si pripravila zeleninu, očistila som ju a nakrájala na menšie kúsky. Pán Židek jasne povedal (min. 17:20 v relácii), že je potrebné si poriadne pripraviť základ a teda som sa toho držala a najprv som si osmažila cibuľku, potom prišla na rad mrkva, zeler, kúsok zemiaku (zemiak on nedával) a všetko som to cca 10 min. (priznám sa nesledovala som čas) smažila. Do základu som pridala za lyžičku cukru, koreniny a po tom čo sa cukor trochu skaramelizoval, základ som si presunula v hrnci na jeden bok a na voľnú plochu som vložila mäso v celosti, aby sa zatiahlo. Keď už som mala mäsko osmažené z každej strany, pridala som víno, vodu a ríbezľový lekvár. Mäsko som mala ponorené vo víne.
Diviaka som varila asi 1 hodinu 30 minút na strednom ohni. Nemala som viac času, keďže obed sa už musel podávať, mäsko nebolo tvrdé, bolo tak akurát. Keď bolo hotové, tak som ho vybrala a prikryla som ho alobalom. Zredukovaný výpek so zeleninou som si cez sitko precedila. Tento silný vývar/výpek som si odložila a pri podávaní som si doň namočila nakrájané plátky mäsa. Zo zeleninovej zmesi som povyberala bobkové listy a celé čierne korenie. Zeleninu, ktorá mi zostala som si rozmixovala a vrátila ju späť do hrnca, pridala som vodu a uvarila som hustú omáčku. 

Pôvodne sa mali použiť čerstvé dubáky. Ja som mala iba portobello šampiňóny. Na jednu porciu mäsa som podávala 1 veľký hríb. Šampiňóny som si nakrájala na hrubšie plátky,  posypala som ich tymianom a soľou. Na panvici som si ich z oboch strán orestovala tak, aby boli pekne vedľa seba a nie hlava na hlave, lebo potom začnú púšťať vodu. Keď už boli skoro zmäknuté, pridala som smotanu na varenie a varila som ich, kým sa smotana zahustila. 

Zemiaky som si pripravila nasledovne: očistila som ich, nakrájala som ich na menšie kúsky a v osolenej vode som ich uvarila. Po uvarení som ich vidličkou popučila, pridala som kačaciu masť a nadrobno nakrájaný petržlen. 

Podávanie som zrealizovala tak, ako to bolo v relácii. Tri šúľance zemiakov, do stredu zeleninová omáčka, na to hríb s troškou smotany a nakoniec 2 plátky mäska, ktoré som si namočila do odloženého čistého divinového vývaru. 

Môj verdikt znel, chcem jesť divinu. Verím, že sa mi podarí zablúdiť do Kremnice a vyskúšať si divinové špecialitky priamo na mieste. 

5-6 porcií

11 komentárov:

  1. Kinga,to vyzerá luxusne a ani v prvotriednej reštaurácii by sa nemuseli hanbiť! Myslím,že na divinu platí najlepšie víno a to správne korenie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aj ja milujem divinu, sliny sa mi zbehli vsetky:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To vypada uplne profesionalne! Hned bych si dala :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ...ja by som si táááák dala divinu, ale kde ju vziať:( Kinga ak natrafím na niečo podobne divoké tak sa nechám tebou inšpirovať:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. bombaaaaaa, divina, to je moje!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dievčatá, divina si ma úplne získala na svoju stranu. Je to úplne perfektné mäsko.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. tak recept na diviaka mate aj tu (a kopec dalsich dobrot)

    http://recepty.ajtu.sk/recipes/diviak-na-cervenom-vine.php

    OdpovedaťOdstrániť
  8. určite sa tam dajú nájsť chutné jedlá

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ahoj Kinga, myslim, ze tento bude dalsi z receptov, ktore rada odskusamm, nakolko sme dostali cerstvu divinu .-) a tato verzia sa mi neskutocne paci, potom dam vediet, ako to dopadlo..

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...